Musikk er identitet: Helle Stensbak

I Bokvennen Litterært Magasin Nr. 4, 2015 var temaet musikk. Som medlem av redaksjonsrådet fikk jeg bidra med en tekst der jeg snakket med tre kvinnelige debutanter som alle har gitt musikken mye plass i deres første bok. Bladet er fortsatt i salg, men jeg vil fremover dele disse tre intervjuene med dere. Her er andre del:

Helle Stensbak

Foto: Erik Norrud

Foto: Erik Norrud

Fem år har gått siden sjefsøkonom i YS Helle Stensbak fikk idéen til et konsept som skulle vise seg å bli en av høstens mest omtalte debutbøker. Når en økonom skal skrive bok går hun nøysomt og systematisk til verks.

En sommerdag kom idéen dumpende ned i hodet på Stensbak: ved bruk av økonomisk teori kan krimgåter løses. Disse teoriene kan avdekke systemer og krimsjangerens rammer danner perfekt grunnlag for dette. Med sin stramme struktur og jakt på gåtens løsning appellerte den til den saksorienterte og matematisk anlagte debutanten. I høst har altså Monopol ankommet bokhandelen, og det første miljøet teorien får bryne seg på er musikkbransjen.

Med 15 år i bagasjen som rockemusiker i Oslogryta er det kanskje ikke så rart at boka åpner med en scene fra Oslos storstue for rockemusikk, backstage på Rockefeller. Rockestjernen Sally Hov blir etter konserten utsatt for et bestialsk drap og snart dukker det opp et til, likt utført, drap. Politiførstebetjent Rigmor Stark settes på saken og nøster opp et flettverk av lysskye aktiviteter og sterke pengestrømmer på jakt etter løsningen.

Stensbak tok utfordringen det er å skrive en bok på strak arm. Hele veien fra å bygge opp plottet med en nesten uløselig gåte til den siste flikkingen på et kunstferdig språk har hun arbeidet flittig og konsentrert. Å lykkes med å skape både et spennende krimplot og en litterær kvalitet verdt å lese var viktig for Stensbak. At kvaliteten holdt, kunne derimot ikke hun selv avgjøre:
– Hvis min bok skal bli gitt ut, må det være fordi noen litteraturkyndige mener den kan gi gode leseropplevelser. Det er målet.
Og det var det noen som gjorde, i ryggen har hun hatt et engasjert Gyldendal. Selv om hun er en flittig leser, går det i hovedsak i tunge fagbøker og rapporter knyttet til arbeidet hennes. Å bedømme sitt eget verk ville hun derfor ikke. Selv er hun er for øvrig kresen når en bok først skal leses, og boka må ha et skikkelig driv, akkurat som god musikk.
– Egentlig har jeg bestemt meg for kun å lese gode bøker, sier hun. Å lese bøker som bare lurer på ting i livet som jeg allerede har svaret på gidder jeg ikke.
Og slik har hennes egen bok også blitt, med lovord i flere av landets største aviser. Den viser frem både endringer og utfordringer i musikkbransjen og hvordan pengene følger etter.

Helle Stensbak CoverSom musiker var Stensbak en del av fortroppen av kvinner som gikk inn i pop- og rockmusikken. Siden den gang har det skjedd mye i norsk musikkbransje, både når det gjelder kvinnelige musikere og hvordan pengene flytter seg. Men også med sin debutbok har hun banet nye veier. Hele boken er nemlig gjennomillustrert med fotografier tatt av kunstner May-Irene Aasen.
– Etter å ha sett noen fine, illustrerte bøker for barn slo tanken meg: hvorfor skal ikke voksene kunne få illustrerte bøker?, forteller Stensbak. May-Irene var den første jeg tenkte på, men hun sa nei. Jeg ba henne om å lese manuset og tenke over spørsmålet en gang til.
Bildene kom og nå er boka den første av sitt slag her til lands. Bildene illustrerer ikke scenene som skildres, men heller det politiførstebetjent Rigmor Stark ser. Det er mørke og spennende bilder som utvider fortellingen fra Oslo.

– Humor er viktig, understreker Helle Stensbak. Både i min tekst og i May-Irene sine bilder. Den er ikke alltid så synlig, men lurer du på om du skal le av noe så skal du det. Det er bare sånn jeg er.
Flere har også påpekt at hennes skildringer av musikkmiljøet kan bikke over i det satiriske, med skarpe tegninger av flere karakterer. Hun vil ikke pårope seg noen konkrete gjengivelser, men observasjoner og erfaringer fra 15 år farger teksten.

– Det kan være nærmest terapeutisk å skrive av seg noen av disse erfaringene, men i hovedsak har dette vært et prosjekt drevet av skriveglede, sier Stensbak som allerede er i gang med det videre arbeidet, og fortsetter:
– Dette konseptet kan brukes på mange ulike miljøer, og i første omgang ble det musikkbransjen jeg kjenner så godt. Men meningen er å utforske mange ulike miljøer ved hjelp av de samme teoriene, ved å følge menneskers adferd, se hva pengene følger og løse gåtene sammen med Rigmor.

Soundtrack

Monopol

(Da har du) Driti deg ut igjen – Jokke Med Tourettes
To fulle menn – Jokke & Valentinerne
Happiness Is A Warm Gun – Beatles

Helle Stensbak (f. 1961) jobber som sjefsøkonom i YS og skriver om økonomi i Aftenposten. Tidligere har hun vært musiker i 15 år og spilt i rockeband på Oslos undergrunnsscener. Hun debuterte med boken Monopol (2015) på Gyldendal.

Teksten ble først publisert i Bokvennen Litterært Magasin 04.2015

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s