Makt og intimitet med Therese Bohman

Med tre bøker og flere prisnominasjoner bak seg er Therese Bohman et etablert navn, i Sverige. Her hjemme er det få som har hørt om henne, og foreløpig er ingen av bøkene hennes oversatt til norsk. Selv har jeg denne vinteren lyttet meg gjennom alle hennes bøker. Jeg synes dette er et interessant forfatterskap som jeg tror flere kan sette pris på, og jeg vil benytte anledningen til å oppfordre til å lese svenske romaner på svensk! Bli med videre, og bli kjent med Therese Bohmans forfatterskap.

Storytel

Tilbake i 2010 debuterte Bohman med boka Den drunknade, i 2014 ble hun kritikerfavoritt med boka Den andra kvinnan og i høst kom hennes foreløpig siste bok, Aftonland, ut. Bohman har altså i løpet av de siste seks årene utgitt tre bøker. Om henne skrev Åsa Linderborg skriver i Expressen: «Med tre titlar har man ett författarskap. Therese Bohman har nu skrivit sig fram till en position som ger löfte om stor litteratur.» La oss se litt nærmere på hva disse tre bøkene utforsker, hva de har til felles og hva som får kritikerne til å juble.

Debuten var Den drunknade er en historie om to søstre som tilbringer en kort sommer sammen, der idyllen utfordres av en dragning mellom den ene søsteren og den andre søsterens ektemann. Det hele blir dirrende av spenning og har et underliggende mørke. Den drunknade er den av de tre bøkene som gav meg minst. Alle er nok ikke enige meg i det, og boken er oversatt og utgitt i både Tyskland og USA. Allerede her kan vi spore flere av hennes gjennomgående temaer, som får forfatterskapet til å by på mer enn underholdning.

To fellesnevnerne vi finner hos Bohman er makt og identitet. Om forfatterskapet skriver Maria Schottenius i Dagens Nyheter: «Bohmans romaner kan se lite väl lättsmälta och friktionslösa ut, men de är intelligentare än vad man kanske kan tro. Och mer underhållande.» Dette er med andre ord bøker som byr på både innhold, interessant problematikk og gode leseropplevelser.

edf

Også i Bohmans andre roman dreier historien seg rundt et forhold mellom en mann og dame, der maktbalansen ikke er helt i vater. Vi møter en nokså ung kvinne som jobber i kantina på et sykehus, der hun forelsker seg i en av legene. Nok en gang kan det se tilsynelatende lett ut, men her berøres også problematikk som status, strukturer og hvordan vi betrakter og vurderer oss selv. For Den andra kvinnan ble Bohman nominert til Nordisk råds litteraturpris i 2015. Om den nominasjonen ble det blant annet skrevet:

Sinnet mot klassesamfunnets hierarkier og tvingende strukturer går som en glødende bue gjennom teksten. Den andra kvinnan er en språklig skarp og sanselig roman, fylt av bilder, dufter og farger der miljøene sliper fram følelser, setninger og inntrykk.

Til tross for denne nordiske nominasjonen brøt ikke Bohmans navn gjennom den litterære samtalen her hjemme. Jeg har forøvrig lagt merke til at hun den siste tiden har kommet på fleres radar, i kjølvannet av hennes tredje, og foreløpig siste, bok Aftonland. Det hender jeg mistenker oss bokelskere til å være litt ekstra opptatt av bøker som skildrer vårt miljø, enten det er i universitets-, forlags- eller andre «eksentriske» miljøer. I Aftonland handler det om en nyskilt professor i kunsthistorie. Vi får rullet ut en historie om kunst og ensomhet, om jakten på kjærlighet og en litt anstrengt tilværelse i et såkalt intellektuelt miljø.

Men, jeg tror nok ikke at den eneste grunnen til at noen norske lesere har plukket opp denne er det klassiske universitetsmiljøet. Det er en god bok, som klarer nok en gang å forene det tunge og eksistensielle med en tilgjengelig og underholdende form. Hun ble også hedret med en nominasjon til Augustpriset for denne boka. Åsa Linderborg skrev følgende i sin anmeldelse av boken i Expressen:

Med Aftonland biter Therese Bohman skammen av den ofrivilliga ensamheten, som blir en allt vanligare livsform. Kärlek är inget man förtjänar. Det är inte så att de snälla och roliga människorna alltid får somna med någon och att de elaka och trista vaknar utan en kropp att hålla om.

Therese Bohman

Noe av det jeg liker veldig godt ved Bohmans forfatterskap, som jeg også har sett hos flere andre svenske forfattere, er nettopp hvordan de favner vesentlige temaer og problemstillinger med en innpakning og formidling som inviterer leseren inn. Jeg synes Bohman er god på å forene de to sidene som gir noe til «begge» sidene av lesningene. Å løfte opp temaer som kjønn, makt, identitet, intimitet og klasse på relevante, aktuelle måter uten at det blir hverken overtydelig eller uten innhold gir for meg gode, meningsfylte leseropplevelser.

Til tross for at man kan se flere temaer som går gjennom Bohmans forfatterskap er det ikke nødvendigvis et bevist valg fra forfatterens side. I et intervju med Språk tidningen har hun sagt: – Friheten är total. Det enda jag kräver av mig själv är att försöka vara ärlig. Det er også mer enn tematikken som binder dem sammen. Om sine tre bøker sier Bohman følgende i et intervju med Vi läser:

De hänger ihop på något sätt. På sätt och vis skulle de kunna handla om samma person, i olika åldrar. Det är en person som inte riktigt tycker att hon hör till.

Det er derfor kanskje ikke så rart at, om du først får sansen for en av Bohmans bøker, det er vel verdt å plukke opp de andre óg.

Til tross for at jeg vil oppfordre til å lese våre svenske naboer på svensk, kan det kanskje være fint å vite at rettighetene til Den andra kvinnan er kjøpt av Cappelen Damm.

Leseliste:

http://www.expressen.se/kultur/knivskarpt-om-den-ofrivilliga-ensamheten/
http://www.dn.se/dn-bok/bokrecensioner/therese-bohman-aftonland/
http://www.norden.org/no/nordisk-raad/nordisk-raads-priser/nordisk-raads-litteraturpris/presse/nominerte-2015/therese-bohman-den-andra-kvinnan
http://spraktidningen.se/artiklar/2016/08/jag-kanner-mig-som-gud
http://vilaser.se/det-forvanar-mig-att-jag-ar-sa-ensam-har/

Forfatterportrett: Norstedts, Göran Segeholm.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s